Jak wybrać dobre oprogramowanie do przychodni?

Cyfryzacja polskiej służby zdrowia niesie ze sobą sporo korzyści, ale również konieczność przystosowania placówek medycznych i ich personelu do nowych warunków funkcjonowania. Kluczową kwestią jest wyposażenie przychodni i gabinetów lekarskich w odpowiedni sprzęt oraz zakup oprogramowania medycznego, które będzie w stanie zapewnić skuteczną ochronę danych pacjentów. Jakie funkcje posiada oprogramowanie dla przychodni i na co warto zwrócić uwagę dokonując wyboru dostawcy oprogramowania?

Elektroniczna dokumentacja medyczna

Od stycznia 2018 roku prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej zamiast papierowej ma być obowiązkowe dla wszystkich placówek medycznych. Dlatego oprogramowanie dla przychodni powinno przede wszystkim posiadać szablony dokumentów, dzięki którym już podczas wizyty będzie można w szybki i prosty sposób wprowadzić niezbędne dane. Informacje wprowadzone przez lekarza do systemu będą również widoczne na internetowej karcie pacjenta. Dzięki temu pacjent będzie miał dostęp m.in. do swojej historii choroby oraz planowanych i wykonanych świadczeń medycznych. To z kolei wiąże się z koniecznością wdrożenia systemu zabezpieczeń i procedur ochrony danych.

E-recepta i baza leków

Tradycyjne papierowe recepty mają być sukcesywnie zastępowane wersjami elektronicznymi, co pozwoli zwiększyć kontrolę nad receptami dotyczącymi leków refundowanych, a także zapobiec fałszowaniu lub nieczytelności recept. Każda e-recepta będzie zapisywana przez lekarza w systemie P1, a co za tym idzie – również na internetowej karcie pacjenta. Realizacja tak wystawionej recepty może odbywać się na 2 sposoby:

  • pacjent otrzyma SMS z kodem, dzięki któremu farmaceuta również uzyska dostęp do recepty zapisanej w systemie
  • pacjent będzie mógł pobrać receptę z systemu na swój smartfon – farmaceuta zeskanuje kod z wyświetlacza telefonu przy pomocy czytnika kodów kreskowych.

Dodatkowym ułatwieniem w wypisywaniu elektronicznych recept są funkcje oferowane przez producentów oprogramowania medycznego, takie jak gotowa baza leków (z zaznaczeniem leków refundowanych) czy szybkie wznawianie recept na podstawie dotychczasowej historii leczenia.

Zarządzanie obsługą pacjentów

Kolejnym elementem oprogramowania medycznego, na który warto zwrócić uwagę, są moduły służące do obsługi ruchu pacjentów. Na można znaleźć http://www.mediporta.pl/elektroniczna-dokumentacja-medyczna-obowiazkowa-od-1-01-2018/ jach, jak np.

  • internetowy kalendarz do planowania wizyt i szybkiej modyfikacji harmonogramów, zintegrowany z eWUŚ,
  • automatycznie aktualizowana e-kolejka oczekujących pacjentów,
  • elektroniczna tablica, na której wyświetlany jest stan bieżącej obsługi pacjentów w całej przychodni.

Oprócz tego dobre oprogramowanie medyczne umożliwia bezpośredni kontakt z wybranymi laboratoriami, dzięki czemu lekarz już podczas wizyty może przez internet wystawić skierowanie na badania, które będzie automatycznie przekazane do laboratorium, a następnie w podobny sposób odebrać wyniki pacjenta i załączyć je do historii choroby w IKP. Takie rozwiązania mają zminimalizować zarówno czas oczekiwania pacjentów na badania, jak też ilość formalności, których musi dopełnić lekarz przy każdej wizycie.