W sklepach wielokopowierzchniowych dostępna jest cała masa produktów. Oczywiste jest, że produkt musi posiadać opakowanie. Opakowania spełniają różnorakie funkcje. Po pierwsze spełnia funkcję ochronną, czyli chroni produkt przed wpływem czynników zewnętrznych. Chroni przed wpływem światła, przed uszkodzeniami, zabrudzeniami czy temperaturą.\r\n
Wszystko, co klient musi wiedzieć
\r\nDrugą funkcją jest funkcja informacyjna. Na opakowaniu muszą być zawarte informacje, zależnie od tego jaki jest to produkt. Do najważniejszych należy data przydatności do spożycia, data produkcji, zastosowanie, sposób użycia, środki ostrożności, właściwości produktu czy w końcu przeznaczenie produktu. Ważne jest też zamieszczenie informacji o cenie.\r\n\r\nKolejną funkcją jest funkcja ekologiczna. Wiadomo, że z opakowania produkt wyjmujemy, toteż ważne aby opakowanie nie zanieczyszczało środowiska i nadawało się do utylizacji.\r\n
Trzeba przyciągnąć uwagę
\r\nBardzo istotną funkcją jest też funkcja reklamowa. Ma na celu zachęcenie klienta do kupna danego produktu. Opakowania reklamowe mogą być różnego rodzaju i reklamować różne produkty. Mogą być to torby. Torby istnieją w różnych wariantach czyli papierowe, foliowe czy materiałowe. Reklamowe mogą być też pudełka – tekturowe czy też metalowe. Butelki również mogą spełniać się jako opakowania reklamowe. Wszystkie z tych opakowań doskonale nadają się na opakowania reklamowe. Każdy produkt może być zapakowany w odpowiednie opakowanie i w ten sposób reklamować się czy producenta. Weźmy pod uwagę czekoladki. Wyobraźmy sobie czekoladowe pralinki zapakowane w szare pudełko z napisem „czekoladki” oraz zapakowane w pudełko z obrazkiem tych pralinek, dużym, rzucającym się w oczy logo producenta i nazwą tych pralinek. Dodatkowo kilka innych zwiększających reklamę elementów, które sprawią, że pudełko będzie przyjemniejsze dla oka. Oczywiście klient wybierze to ładniejsze pudełko. Czekoladki będą smaczne, klient zapamięta z pewnością dane pudełko. Następnym razem w sklepie poszuka właśnie tych czekoladek. Taką właśnie funkcję pełnią opakowania reklamowe.\r\n
Jednorazówki to też promocja
\r\nMoże być też inny przykład. Dany sklep pakuje rozdaje klientom do zakupów siatki. Ma dwie opcje – albo będzie dawał siatki zwykłe, białe bez nadruków, bądź też kolorowe z nazwą i logo sklepu, może z jakimś zapadającym w pamięć hasłem reklamowym. Klientowi z pewnością bardziej spodoba się kolorowa siatka. Ale to nie o to do końca chodzi. Klient z zakupami jedzie przez miasto. Jedzie autobusem czy tramwajem, stoi na przystanku. Patrzą na niego inni ludzie i widzą siatkę z logo sklepu i nazwą. Część z nich z pewnością zapamięta tę nazwę.I takim sposobem sklep zyska klientów. Bo przecież skoro ktoś ma siatkę z tego sklepu to znaczy, że zrobił tam zakupy. A jeżeli zrobił tam zakupy, to z pewnością warto tam pójść. Otóż mamy kolejną funkcję opakowań reklamowych.\r\n\r\nOstatnim przykładem może być reklama firmy w zupełnie inny sposób. Mamy firmę, która nie produkuje nic, co mogłaby pakować. Jak mają się zareklamować? Otóż najprościej – gadżetami. Ludzie przecież kochają gadżety. Firma więc postanowiła zakupić materiałowe torby z nazwą swojej firmy czy logo. Może z jakimś obrazkiem kojarzącym się z firmą. Może z jakimś hasłem, które przyciągnie klientów. Torby rozdali klientom. Sprawa wygląda podobnie jak z siatką ze sklepu. Przecież skoro ktoś korzystał z usług firmy to warto tam pójść. Może i nie jest to bezpośrednie opakowanie produktu ale z pewnością jest to opakowanie, które spełnia funkcję reklamową.